
‘Ontwikkelingssector is heel innovatief’
Vandaag vindt het Partos Innovatie Festival plaats in Pakhuis De Zwijger. Hoewel de belangstelling al enorm is, probeert Aase Kretzschmar van de brancheorganisaties ook de laatste twijfelaars nog over de streep te trekken om te komen. Vijf vragen aan haar.
Waarom moeten we vandaag allemaal naar het Partos Innovatiefestival komen?
‘Het is een dag om nieuwe ideeën op te doen, inspiratie te krijgen, contacten te leggen en vooral ook om heel veel plezier te hebben! Als je het op een groter niveau bekijkt dan helpt dit festival misschien ook bij het vinden van nieuwe wegen om effectief te blijven, om je onderscheid te kunnen blijven maken in een wereld die rap verandert. Binnen de sector vindt op veel verschillende niveaus vernieuwing plaats, maar die vernieuwingen zijn vaak helemaal niet zichtbaar. Dat proberen we ook met dit festival te bewerkstelligen. En tot slot is het natuurlijk een ontzettend leuk en geweldig feest om bij te wonen! Ik weet zeker dat iedereen geïnspireerd weg gaat dankzij alle lightning Talks, workshops en Talkshows.’
Hoe loopt het met de aanmeldingen?
‘Dat overtreft eigenlijk onze verwachtingen. Innovatie blijkt echt hot! We verwachten dan ook zeer veel bezoekers. Dat zijn medewerkers van onze lidorganisaties, maar ook (sociaal) ondernemers, medewerkers van bedrijven, de overheid en universiteiten.’
Partos presenteert die dag een boekje over innovaties binnen ontwikkelingssamenwerking. Hoe innovatief is de ontwikkelingssector volgens jou?
‘Het boekje is gebaseerd op vijftig verhalen, waarbij elke organisatie maar één voorbeeld mocht aanleveren. Maar dit is slecht het topje van de ijsberg. Er vindt veel meer vernieuwing plaats: in organisaties, in de samenwerking en in het veld in ontwikkelingslanden. Zeker de afgelopen jaren heeft innovatie een enorme push gekregen; vanuit de gedrevenheid en creativiteit van mensen in deze sector. Maar ook bezuinigingen hebben organisaties aangezet tot heroverwegen van wat zij doen en hoe zij dit doen. Tegelijkertijd zijn ook de verhoudingen met onze partnerorganisaties ingrijpend veranderd. En ook de samenwerking met het bedrijfsleven ziet er heel anders uit dan vroeger. Dat dwingt tot een andere manier van nadenken en handelen. Als ik zie wat er allemaal plaatsvindt in deze sector dan vind ik ‘m al met al toch heel innovatief.’
Noem eens een mooi voorbeeld van innovatie?
‘Ik ben zelf erg onder de indruk van de campagne Sweetie die Terre des Hommes heeft gevoerd. Het was echt vernieuwend en tegelijkertijd impactvol. Ook vind ik het Citizen Panel van Oxfam Novib een prachtig voorbeeld van innovatie, want met deze app vraag je de deelnemers aan je programma rechtstreeks wat ze vinden van het programma. Maar ook Open Data is een hele belangrijke vernieuwing. Kortom: ook te veel om op te noemen!’
Op welke onderdelen van de dag verheug jij je het meest?
‘Ik verheug me ontzettend op de Lightning Talks, dus bv op Rob Wijnberg van de Correspondent en Mark Woerde van Lemz, die samen met Terre des Hommes Sweetie heeft ontwikkeld. Maar, ik vind ook de campaign train echt bijzonder. Hier zitten allemaal creatieven klaar die je van kant en klaar advies kunnen voorzien. Als communicatiemedewerker zou ik daar zelf als eerste naar toe gaan. Tegelijkertijd zijn de workshops: Van Idee naar Impact, Lean Start Up, Innovatief Partnership Proces, maar ook Innoveren begint bij jezelf en de Positieve Bemoeisessie echt de moeite waard om te bezoeken! Kortom: ik vind het heel moeilijk een keuze te maken, het is allemaal erg leuk, interessant en inspirerend!’