Onderzoek naar crowdsourcing: erg belangrijk middel, maar onduidelijk wat het is

Het overgrote deel van de non-profitorganisaties denkt dat online fondsenwerving een belangrijke rol gaat spelen in hun voortbestaan, maar tegelijkertijd weet de helft van deze organisaties niet wat precies wat crowdfunding en crowdsourcing is. Dit is de opvallende conclusie uit een net verschenen onderzoek van PIF World.

Uit het onderzoek naar crowdsourcing, online fundraising en social media bleek dat  83% van de ondervraagden denkt dat het aanboren van fondsen via online kanalen essentieel zal zijn in het voorbestaan van hun organisatie. Hierbij zei 40% dat het toenemende gebruik van online fondsenwerving reden is om het huidige organisatiemodel aan te passen. Ruim 30% van de ondervraagde organisaties wil hiervoor extra mensen in dienst nemen.

‘De visie dat er meer online geworven moet worden is er absoluut binnen de non-profitsector, maar men weet nog niet hoe het moet,’ stelt Harmen van Doorn, oprichter en CEO van PIF World. Hij ontwikkelde met zijn bedrijf een community-platform voor online fondsenwerving. Zijn stelling wordt bevestigd door het onderzoek: slechts 10% van de organisaties heeft een concrete strategie met betrekking tot crowdsourcing. Daarnaast wist de helft van de ondervraagden nog niet precies wát de voordelen zijn van het gebruik van crowdsourcing.

Online community

Eigenlijk gaat het bij veel non-profitorganisaties al bij de eerste stap mis, legt Van Doorn uit: de medewerkers weten niet alleen niet wat ze moeten met crowdsourcing, maar bij velen is het zelfs onduidelijk wat de verschillende online kanalen zijn. ‘Er is een groot verschil tussen puur online fondsenwerving, crowdfunding en crowdsourcing,’ vertelt hij. ‘Online fondsenwerving is de eerste stap en betekent niet meer dan een banner op een website, waar mensen op kunnen klikken om bij een acceptgiro voor donatie te komen.’

Een tweede middel is crowdfunding, waarbij gewerkt wordt met een donatieknop op een profielpagina, bijvoorbeeld in het geval een sponsorloop voor de Leprastichting. En dan is er nog crowdsourcing. Van Doorn verklaart: ‘Hierbij bouw je een online community op en breng je alles samen: fondsenwerving, vrijwilligerswerk, blogs uit het veld, ga zo maar door. Je zorgt er zo voor dat iedereen die ooit betrokken is geweest bij jouw organisatie, je ook kan blijven volgen.’

Hollands voetbal

Ook social media wordt geïntegreerd in het crowdsourcing-proces. Van Doorn: ‘Binnen veel organisaties wordt social media op dit moment nog steeds gezien als  “twitteren” en “facebooken”. Dat is heel veel zenden richting bestaande en mogelijke donateurs, maar je bouwt er geen community mee op.’ Uit het onderzoek van PIF World blijkt dat 80% van de ondervraagde non-profitorganisaties actief is op social media, maar dat bij minder dan de helft de socialmedia-strategie volledig geïntegreerd is in de organisatie. Een kleine 20% van de organisaties heeft een apart social media-team.

Of deze 20% beter op weg is in de online wereld dan de rest van de organisaties, is volgens Van Doorn overigens nog de vraag. Hij gebruikt er een voetbalmetafoor voor: “Een goede online strategie is geen Italiaans voetbal, waarbij je één extra spits in het veld zet om te gaan twitteren. Het moet Hollands voetbal zijn, iedereen in het bedrijf dient mee te doen om je strategie te laten werken.’  Sowieso valt er nog veel te halen op het gebied van communicatie en coöperatie, merkten de onderzoekers van PIF World. Van Doorn: ‘Ook binnen de verschillende afdelingen van één bedrijf is vaak allesbehalve eenduidigheid betreffende het online beleid.’

Grote verschuivingen

Het is de tweede keer dat PIF World het jaarlijkse onderzoek naar crowdsourcing, online fundraising en social media uitvoerde. Nu al merkten de onderzoekers dat er grote verschuivingen hebben plaatsgevonden sinds 2013. Zo wilde vorig jaar een derde van de ondervraagden een platform voor crowdsourcing gaan gebruiken en is dit cijfer dit jaar gestegen naar meer dan de helft van de ondervraagden. Ook het besef van het belang van crowdsourcing en online fundraising is groter, vertelt Van Doorn. ‘Men weet alleen nog steeds niet hoe het moet.’

Voor het onderzoek werden dit jaar in totaal 178 mensen ondervraagd, allen werkzaam voor een non-profitorganisatie. Naast het onderzoek naar deze thema’s doet PIF World ook ieder jaar onderzoek naar corporate partnerships, local fundraising, open data/IATI en human resources. De uitkomsten van deze studies zullen later dit jaar bekend gemaakt worden. Harmen van Doorn heeft PIF World in 2008 opgericht en lanceerde in 2009 het eigen geïntegreerde crowdsourcing-platform. Op dit moment wordt via hun platform elke tien minuten een nieuwe donatie opgehaald.

Samen rennen

De onderzoeksresultaten worden komende vrijdag officieel gepresenteerd tijdens een evenement op het kantoor van PIF World in Amsterdam. Tijdens deze bijeenkomst zal Van Doorn samen met Valerie Rios (Lemon & Lime Events) ook presentaties geven over offline eventorganisatie in combinatie met online fundraising. Van Doorn: ‘We willen discussiëren over oude manieren van fondsen werven en hoe dit om te zetten naar online crowdsourcing.’ Coöpereren is de gedachte achter PIF World, benadrukt hij. ‘Competitie is niet winnen, maar samen rennen.’

 

Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar voor het evenement, een plek reserveren kan bij Roelien Rietveldt (roelien[a]pifworld.com)

 

 

Auteur
Daphne Damiaans

Datum:
04 juni 2014
Categorieën: