De NRC Charity Awards laten diversiteit aan beeldvorming OS-sector zien

NRC Media heeft het initiatief genomen tot de Charity Awards, een wedstrijd waarbij de advertenties van goede doelen beoordeeld worden door zowel een vakjury als door het publiek. De beelden, de een smaakvoller dan de ander, hebben op Facebook voor veel discussie gezorgd. Vice Versa zet de tien meest opvallende campagnebeelden op een rijtje.

De NRC Charity Awards is een initiatief van NRC media. Het is bedoel om ‘charitatief Nederland te ondersteunen in het bereiken van hun doelgroep’, zo wordt aangegeven op de website. ‘Daarnaast hoopt NRC Media dat er een stimulerende werking van deze challenge uitgaat naar alle reclamebureaus om nieuw creatief werk te maken voor goede doelen in Nederland.’ Het is de bedoeling dat dit een jaarlijks terugkerend evenement wordt. De advertenties zijn ingezonden door 240 organisaties. Er zijn twee prijzen te winnen, een vakjuryprijs, waarvoor al een selectie is gemaakt, en een publieksprijs, die bepaald zal worden door stemmen van bezoekers van de site. Zowel de vakjuryprijs als de publieksprijs bestaat uit een spread in NRC Handelsblad en/of NRC Next, die viermaal geplaatst zal worden.

De vakjury van deze prijs heeft reeds een selectie gemaakt van 24 deelnemers die genomineerd zijn voor de vakjuryprijs. Alle ingezonden advertenties dingen mee voor de publieksprijs. De gehele jury zal zich eind september beraden en de winnaar van zowel de publiekspijs als de vakjuryprijs zal 18 september bekend worden gemaakt.

Op Facebook brandde er een discussie los. Volgens de één laat de creativiteit van de ontwikkelingssector te wensen over, de ander is nog feller: ‘90% van de campagnes sucks’. Een enkeling riep de sector op in opstand te komen tegen de Award. Anderen reageerden wat milder en er wezen erop dat er ook goede campagnes tussen zitten.

Vice Versa laat uzelf oordelen en zette de meest opvallende, schokkende en sprekende advertenties op een rijtje met daarbij de bijschriften zoals die door de organisaties zijn bijgezet.

 

Stichting SYPO

Sigrid Roelofs, Duko Hopman, Emma Kandelaars, Ivan Mikulic, Lisette van der Ham

Bijschrift: De economie van Oeganda groeit hard, maar veel moeders vallen buiten de boot. Met kleine leningen kunnen ook zij een bedrijfje opzetten en werken voor een beter bestaan voor hun kinderen.

 

Vrienden van Amp Pipal

Mariet Mulders, Gitta Orbons

Bijschrift: Één op de drie vrouwen in Nepal kampt met een onbespreekbaar en verborgen probleem; baarmoederprolaps en incontinentie met maatschappelijke uitsluiting tot gevolg. Streef samen met ons naar preventie en genezing! Laat de Nepalese vrouwen (niet) zitten!

 

Terre des Hommes

Nick Pi

Bijschrift: Een wereld waarin kinderen niet meer worden uitgebuit. Wij gaan net zo lang door tot dit bereikt is.

 

 

 

Stichting En Classe

Ronald Weerman

Bijschrift: Even zonder gekheid: iedereen weet hoe belangrijk onderwijs is! Waar ook ter wereld. Helaas gaat in Congo maar 50% van de kinderen naar school. Stichting En Classe helpt al jaren deze situatie te verbeteren.

 

 

Stichting Oikos

Oikos, BrandOutLoud, Peter Sterk, Fedor van Rossum

Bijschrift: Het is hem gelukt. Hij heeft de raad van commissarissen overtuigd. Zijn bedrijf gaat vanaf morgen eerlijk belasting betalen. Eigenlijk heel normaal. Maar het is vaak een taboe bij grote internationale bedrijven. Hoogste tijd om dat te doorbreken.

Het kan anders. Een bedrijf moet belasting betalen waar het actief is. Want dan is er meer geld voor onderwijs, zorg en infrastructuur. In Europa, maar ook in Afrika. Eerlijk belasting betalen hoort bij maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Hivos

Hivos, Carli Hermes 

Bijschrift: Onze bloemen komen steeds vaker uit Afrika. Het zijn vooral vrouwen die deze bloemen snijden, bundelen en inpakken. Zij maken lange werkdagen voor een schamel loon, worden blootgesteld aan chemicaliën, hebben niet vanzelfsprekend recht op zwangerschapsverlof en worden (seksueel) geïntimideerd door hun bazen. Er is een alternatief: eerlijk geproduceerde bloemen met een keurmerk van Max Havelaar of Fair Flowers Fair Plants. Helaas zijn deze bloemen nog nauwelijks verkrijgbaar.

Dat moet anders! Met de actie Power of the Fair Trade Flowerpleit Hivos voor een groter aanbod van eerlijke bloemen in Nederlandse winkels. Help vrouwen in de Afrikaanse bloemenindustrie en teken de petitie op de website.

Net4Kids

Rik Blokland, Hans Adelaars, Corbis/Hollandse Hoogte

Bijschrift: U weet ongetwijfeld dat bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen, ook vaak succesvoller zijn. Ik wil u daarom een voorstel doen. Net4Kids zorgt voor een concreet kinderhulpproject dat aansluit bij de visie van uw bedrijf. En in ruil daarvoor ontvang ik uw financiële support. Deal?

 

Stichting Urgenda – Kiesduurzamemode.nu

Frans Pootjes, Ton van Jole, Peter Tromp, Dylan Dordregter, Matthijs Kettelerij, Roel Nederveen

Bijschrift: Laat anderen niet de prijs betalen, kiesduurzamemode.nu

 

 

Liliane Fonds

Maarten Boog, Inge Smits-Slaets, Morad Bouchakour, Merkmij, Yuri van Poppel

Bijschrift: Op het schoolplein trekken ze 1 minuut aan de bel. Zo hard als ze kunnen. Omdat in ontwikkelingslanden 90% van de kinderen met een handicap niet naar school gaat. Dat zijn er 20 miljoen! Ze kunnen het gebouw niet in. Of worden botweg geweigerd. Zoals Sabirl (7) uit Oeganda. Het Liliane Fonds vond een andere school waar hij wel welkom is. Daar doet hij het geweldig. Volg het voorbeeld van Vicki.

Stichting HomePlan

Robert Bot, The Creative Kitchen in samenwerking met Stichting HomePlan

Bijschrift: Ieder jaar gaan wij Nederlanders massaal kamperen met onze eigen tent of caravan. Met het hele gezin van vroeg tot laat buiten leven, spelen en eten. En na die twee weken vakantie zijn we allemaal uitgerust weer terug op onze eigen luxe stek met wasmachine, tv en internet. Fijn om weer thuis te zijn, toch?

Over de gehele wereld leven meer dan 100 miljoen mensen permanent buiten. De gelukkigen hebben een tentje, een zelf uit afval gebouwd krot of een kartonnen doos. De meesten hebben helemaal niets. HomePlan heeft voor meer dan 3000 gezinnen in de allerarmste gebieden inmiddels een schoon en veilig thuis gebouwd. Daarna bieden we in samenwerking met lokale partners de kinderen een weg naar school en hun ouders een weg naar een gezinsinkomen.

Van deze selectie zijn HomePlan, Stichting Oikos, Urgenda en Terre des Hommes genomineerd voor de vakjuryprijs.

Alle inzendingen kunt u bekijken op de website van NRC Charity Awards. Ook kunt u hier uw stem uitbrengen.

 

 

 

Auteur
Karlijn de Wolff

Datum:
08 augustus 2013