Eveline Aendekerk (dance4life): ‘Friends staan altijd klaar voor je´

Fondsenwerving moet persoonlijker en inspirerender, vindt Vera Peerdeman, auteur van het Handboek Friendraising. Donateurs willen niet langer als wandelende portemonnee worden gezien. Organisaties moeten een ‘echte relatie’ aangaan met hun donateurs: ze moeten friends worden. Vice Versa sprak met Eveline Aendekerk, directeur van dance4life, over waarom friendraising zo succesvol is voor haar organisatie.

Hoe passen jullie het concept van friendraising toe in de praktijk?

´Bij dance4life zijn we een aantal jaar geleden begonnen een hecht netwerk op te bouwen,  het friends4life netwerk, met een clubje van trouwe sponsoren.  Het netwerk is opgericht door vrienden van dance4life en vrienden van vrienden. Maar in de laatste jaren zijn we snel gegroeid. Deze friends – veelal succesvolle ondernemers – doneren elk jaar een substantieel bedrag en zijn op allerlei manieren betrokken bij het werk van dance4life.´

Wat is er volgens u zo waardevol aan friendraising?

‘Het concept van friendraising past heel goed bij ons, want als stichting vinden wij het belangrijk dat onze donateurs betrokken zijn en blijven bij wat wij als organisatie doen. Door de mensen die je steunen dicht bij de organisatie te houden bouw je heel kostbare kennis, macht en ingangen op. De friends worden bijna ook medewerkers: ik kan ze bereiken als ik ergens mee zit en ze staan altijd klaar voor je. Onze friends staan echt achter ons.´

Wie zijn nou goede friends?

´Friends zijn mensen die het hart op de goede plek hebben, maar ook houden van een feestje en van innovatie. Ze willen graag persoonlijke worden betrokken bij ons werk en bij de uitdagingen van onze stichting. Daarnaast willen ze iets nieuws meemaken en interessante mensen ontmoeten.

Wij kennen onze friends echt heel goed. Een hecht netwerk laat zich niet vatten in een database. Je moet er echt wat voor doen, het vraagt veel van de organisatie. In grote organisaties heeft de directeur misschien niet de tijd, openheid of flexibiliteit die nodig is. Terwijl de directeur juist essentieel is om friendraising succesvol maken. Je moet een goed verhaal aan potentiële friends kunnen uitdragen, een verhaal met een duidelijke en inspirerende visie.’

Hoe betrek je deze friends nu bij je organisatie?

‘Allereerst moet je mensen gewoon vragen of ze een friend van de organisatie willen worden. Je voelt snel genoeg aan of iemand bij de organisatie past en de financiële middelen heeft om bij te dragen. Als het klikt, organiseren we een kennismakingsgesprek, waarin we de potentiële friends een aantal vragen stellen en waarin zijn vragen aan ons kunnen stellen.

Vervolgens is het ook heel belangrijk om je friends bij de organisatie betrokken te houden. Zo organiseren wij vier keer per jaar een experience, waarin we onze friends persoonlijk willen raken. Dat zijn twee exclusieve glitter and glamour events en twee inhoudelijke.  Bij die glitter and glamour events kun je denken aan toegang tot de Koninklijke Loge tijdens dancefeest Sensation en een privédiner met de organisatie. Wat betreft inhoudelijke bijeenkomstenorganiseren we een projectbezoek in het buitenland – waar de friends overigens wel zelf voor moeten betalen Met deze bijeenkomsten die we organiseren leren de friends elkaar en dance4life beter kennen.’

En wat krijg je daarvoor terug?

‘Behalve het financiële deel, onze friends doneren elk jaar minimaal 2500 euro, is hun expertise enorm waardevol. Een friend heeft bijvoorbeeld een sms-dienst ontwikkeld om donaties aan te trekken. Een andere friend is een manager in een hotel. In dat hotel brengen we nu vaak mensen onder. Weer een andere friend heeft een advocatenkantoor en verleent ons juridisch advies.

Onze friends community wordt steeds bestendiger: inmiddels hebben we ruim honderdtwintig vaste friends. Daarnaast hebben we een friends committee, een soort denktank waarin jaarlijks vier tot vijf friends zitting nemen en die samen met ons het concept verder door ontwikkelen.’

Hoe gaat dance4life in de toekomst verder met friendraising?

‘Inmiddels wordt het concept gedragen door het hele team. Daarnaast hebben we al vanaf het begin een speciale friendraiser aangesteld. Deze persoon is verantwoordelijk voor de acquisitie en het relatiemanagement.’

Kunt u andere organisaties aanraden om ook aan friendraising te doen?

´Ja zeker, het is een heel belangrijk onderdeel van onze organisatie geworden en het heeft ons veel gebracht. Vooral in deze tijd van bezuinigingen is het belangrijk om een goede band te hebben met je achterban en mensen te hebben die achter jouw organisatie staan.

Om als organisatie een succesvolle friendraiser te zijn moet je concreet zijn in je doelen en visie. Dus wat kunnen wij onze friends bieden en wat kunnen zij bijdragen aan onze organisatie? Wanneer je dit duidelijk hebt en een concrete strategie hebt uitgestippeld dan kan friendraising echt wat toevoegen aan je organisatie. Dus ik raad een ieder aan om zich in het concept te verdiepen en te leren wat het is een goede friend te zijn.´

Op 26 juni organiseert Vera Peerdeman in samenwerking met Vice Versa een friendraising training met een speciale korting voor Vice Versa lezers. Klik hier voor meer informatie over de training en kijk ook op www.friendraising.nl. 

Auteur
Siri Lijfering

Datum:
05 juni 2013
Categorieën: