Wilde Ganzen en Particuliere Initiatieven gaan positieve kanten ontwikkelingssamenwerking benadrukken

De afgelopen twintig jaar is het draagvlak voor ontwikkelingssamenwerking fors afgenomen. ‘Helpen heeft geen zin’ of ‘het geld komt toch in de verkeerde handen terecht’, zijn veelgehoorde tegenargumenten. Hoogste tijd voor verandering dus, vinden Wilde Ganzen en Particuliere Initiatieven (PI), die in het kader van het Europese programma Reframing The Message de slechte beeldvorming tegen gaan.

‘Het Nederlandse volk is er aan toe om een goed, gestructureerd beeld te krijgen van wat ontwikkelingssamenwerking oplevert’, vertelt Natasja Insing, die het programma namens Wilde Ganzen coördineert. ‘De laatste jaren zijn er immers genoeg goede resultaten geboekt. En dat kunnen we bewijzen.’ Het door de Europese Unie geïnitieerde en gefinancierde Reframing The Message-programma moet hierbij gaan helpen en lijkt dus precies op tijd in het leven te zijn geroepen.

‘Toen de tender oproep twee jaar geleden verscheen is Wilde Ganzen direct naar de benodigde twee partners gaan zoeken om het programma te kunnen uitvoeren’, zegt Insing. ‘In Nederland werkt Wilde Ganzen altijd nauw samen met PI en daarom vormen zij, samen met andere organisaties die sterke banden hebben met PI, de belangrijkste partners in Nederland.’ Buiten de landsgrenzen reageerden organisaties in Tsjechië (Divoké husy) en Denemarken (Cisu) welwillend op de oproep.

Beeldvorming

De komende tijd wisselen Wilde Ganzen en PI ideeën uit over de aanpak van het twee jaar durende project. Insing: ‘We willen alle partijen erbij betrekken, mensen uit het veld van ontwikkelingssamenwerking, PI en de mensen uit de landen zelf.’

Begin april moeten de onderzoeken afgerond zijn. Eén ding staat in elk geval vast: de beeldvorming moet veranderen. Dit gebeurt onder andere met behulp van trainingen, internationale seminars en een speciale communicatiekit. Het uiteindelijke doel is dat het publiek op overzichtelijke wijze toegang heeft tot behaalde resultaten en PI de kracht van mensen in ontwikkelingslanden waar nodig beter in beeld brengen.

In die wetenschap is het saillant dat Wilde Ganzen tijdens de voorbereiding op Reframing The Message nog een bekritiseerde campagne tegen honger in Benin voerde, waarbij een clichématige afbeelding van een mager jongetje prominent op de posters stond. ‘Dat was een ongelukkige keuze’, legt Insing uit. ‘Het leverde geld op, maar we versterkten een stereotype. De komende twee jaar zullen krachtige mensen centraal staan in de campagnes.’

Wil je meedenken over de manier waarop Wilde Ganzen en Particuliere Initiatieven hun plannen kunnen vormgeven? Stuur je ideeën naar: reframing@wildeganzen.nl