
Tineke Ceelen wint ‘Vrouw in de Media Award’
Zaterdag 16 februari ontving Tineke Ceelen de ‘Vrouw in de Media Award’. Nadat de directeur van Stichting Vluchteling terugkeerde van een werkbezoek aan Syrië sprak Vice Versa met haar over de ingrediënten voor, en het belang van, een goede mediapresentatie.
Gefeliciteerd met het winnen van de ‘Vrouw in de Media Award’. Waarom denkt u dat mensen juist u hebben gekozen als winnares?
‘Ik vind het lastig om die vraag zelf te beantwoorden, maar bij het uitreiken van de prijs ontving ik een envelop met motivaties van de stemmers waarom ze mij hadden gekozen. Ik denk dat mensen het bewonderenswaardig vinden dat er Nederlanders zijn die zich inzetten voor de slachtoffers van oorlogen en conflicten. Het is ver weg en gevaarlijk en de meeste Nederlanders zien alleen op televisie wat er zich in deze gebieden afspeelt. Daarom vinden ze het fijn om door de ogen van een mede-Nederlander te zien wat er speelt.’
Hoe voelde u zich toen u hoorde dat u had gewonnen?
‘Ik voelde me vereerd. De andere negentien genomineerden waren niet de minsten. Ik heb zelf bijvoorbeeld veel bewondering voor Marike Stellinga en de manier waarop zij ingewikkelde materie begrijpelijk weet te maken. Ik voel me gevleid dat ik boven zulke keien in de media verkozen ben.’
Wat is de sleutel tot een goede mediapresentatie?
Lachend: ‘Misschien kun je dat beter aan de stemmers vragen. Ik vind het zelf in ieder geval belangrijk om niet te veel afkortingen en jargon te gebruiken. Dit stoot mij zelf altijd heel erg af. Praat op een niveau waar mensen bij kunnen en toon interesse en betrokkenheid.’
De ‘Vrouw in de Media Award’ is opgericht omdat er nog steeds meer mannen dan vrouwen in de media aan het woord komen, hoe zit dit binnen de ontwikkelingssector?
‘Wanneer je kijkt naar media als Vice Versa en One World, dan zie je dat de verdeling tussen mannen en vrouwen redelijk gelijk is. Binnen de grote media komen er echter überhaupt weinig ngo-woordvoerders aan het woord. Dit terwijl het juist nu zo belangrijk is om een gezicht te geven aan datgene waar wij voor staan. We moeten uitleggen wat we doen, waarom we dit doen en hoe we dit doen. Ook moeten we laten zien hoe het soms zo ontzettend mis kan gaan.’
Ceelen vervolgt: De sector moet de negatieve berichten en verslagen die in de landelijke media over de ontwikkelingssector verschijnen, in het perspectief van de complexiteit van hulpverlening plaatsen.’
Hoe zorg je er als ngo voor dat landelijke media jou aan het woord willen laten?
‘Zorg dat je een goed verhaal hebt, en dat media ook weten dat jij een goed verhaal te vertellen hebt. Maak gebruik van blogs, social media en persberichten om je verhaal de wereld in te brengen. Dit zijn media die je zelf onder controle hebt en die je ten volle moet benutten. Soms denk ik: “Jongens, waar blijven we? Kom op, laat van je horen!” Zelf ben ik heel veel op Twitter te vinden. Als je op die manier actief bent, dan komt de rest eigenlijk vanzelf: kijk maar, jij belt mij nu ook op.’