Wereldpodium: Requiem voor Auschwitz en de kracht van muziek

Roger Moreno Rathgeb, het Requiem voor Auschwitz en de kracht van muziek

Na Auschwitz is het barbaars om nog poëzie te schrijven’ meende de joodse filosoof Theodor Adorno in 1951. Toch werden al snel weer gedichten geschreven, toneelstukken opgevoerd en films gemaakt. Wat nog niet bestond, was een ‘Requiem voor Auschwitz’. Een traditionele Rooms-katholieke dodenmis op Latijnse teksten, opgedragen aan álle slachtoffers van de dodenkampen. Aan de joden, de geesteszieken, de homoseksuelen, de Jehovagetuigen én de half miljoen Roma en Sinti die door de nazi’s werden vermoord. Dat nooit eerder een katholiek requiem voor Auschwitz werd gecomponeerd, vloeit ongetwijfeld voort uit het feit dat de Katholieke kerk na de oorlog al snel in de beklaagdenbank terecht kwam. Hadden twintig eeuwen anti-judaïsme niet het fundament gelegd, waarop het antisemitisme van de nazi’s kon groeien? Was Paus Pius XII niet medeplichtig omdat hij tijdens de oorlog zweeg over de jodenvervolgingen?

Voor meer informatie ga naar de website van Wereldpodium

Wat Aan de vooravond van het Requiem
Wanneer Woensdag 18 april 2012
Tijd 20.00-22.30 uur (ontvangst om 19.30 uur)
Waar Factorium. Koningsplein 11.A  Ingang: Bisschop Zwijsenstraat
Kosten 5 Euro, inclusief koffie en pauzehapje [Wie door omstandigheden niet of moeilijk in staat is om de entreeprijs te betalen, heeft recht op een vrijkaartje. Een vermelding in het aanmeldformulier voldoet]
Auteur
Vice Versa

Datum:
10 april 2012
Categorieën: