
Bedrijfsleven gaat voor duurzaamheid
Met de slogan ‘How 21-st century proof is your company?’ organiseerden het IDH (Initiatief Duurzame Handel), AkzoNobel, Rabobank, Unilever, ADC Performance Improvement en het NEVI een internationaal congres over de rol van het bedrijfsleven in het verduurzamen van handel. Gebrek aan grondstoffen, mensenrechtenkwesties en milieuproblematiek waren onderwerp van gesprek tijdens het congres in de RAI Amsterdam, 15 en 16 december jl.
De vraag is niet langer óf we duurzamer moeten ondernemen, de discussie ging nu over het uitvoeren ervan. Positieve geluiden voerden de boventoon tijdens het International Supply Management Congress (ISMC) afgelopen vrijdag.
Belofte maakt schuld
Grote bedrijven maken grote beloftes: zo streeft Ahold ernaar vanaf 2015 alle ‘eigen merk’ producten duurzaam te krijgen (dat zijn 11.000 producten in totaal) en beloofde Unilever al in 2008 dat vanaf 2015 alle gebruikte palmolie duurzaam zou zijn. Belofte maakt schuld, en de bedrijven deden menig sceptici versteld staan door tijdens het ISMC aan te kondigen dat ze de gestelde deadlines ook gaan halen. Zo vertelde een positief verraste medewerker van het Wereld Natuur Fonds dat hij niet verwacht had dat Unilever haar palmolie vanaf 2015 ook echt zou verduurzamen.
Veiligstellen van grondstoffen
Vanwaar deze bereidheid tot het investeren in de toekomst? Volgens Ahold moeten producten duurzamer omdat de consument erom vraagt, Marc Engel (de CPO van Unilever) vertelde tijdens een plenaire discussie dat de toekomst van zijn kinderen zijn drijfveer is. Wat de persoonlijke beweegredenen van de bewindsmannen en –vrouwen binnen het internationale bedrijfsleven ook zijn, voornaamste reden voor deze massale sprint naar duurzaamheid is het veiligstellen van grondstoffen.
Eigenlijk is het heel simpel. Als het bedrijfsleven op de huidige voet doorgaat, in dit tempo grondstoffen blijft gebruiken en daarvoor natuurgebieden opoffert, valt er in de nabije toekomst niet veel meer te halen. Op is op, dus voordat het te laat is doen de bedrijven er verstandig aan ook hun eigen toekomst veilig te stellen en te kiezen voor een minder destructieve aanpak van het verkrijgen van grondstoffen. Duurzaamheid en winst gaan dus hand in hand, lijken de participanten van het ISMC te concluderen.