
Hoogmis van de internationale samenwerking 2.0
Amsterdam, Nairobi, Buea, Kaapstad, Kampala, Ramallah, Caïro, Londen… Acht live verbindingen, negen projectieschermen, tien presentaties in 1000 seconden, heel veel twitterberichten, sociale media, blogs en vooral, ontelbare mogelijkheden. Welkom bij het grootste, meest complexe internationale co-creatie evenement, dit is internationale samenwerking 2.0. Vice Versa dompelde zich afgelopen vrijdag onder in de hectiek die plaatsvond in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam.
Terwijl er in het grootste deel van de Nederlandse ontwikkelingssector voornamelijk geklaagd wordt over het nieuwe beleid zoals dat door Ben Knapen wordt ingezet, is er op de jaarlijkse hoogmis geen onvertogen woord over de Nederlandse politiek te horen. Geheel los van de Haagse politiek zijn 300 mensen, voornamelijk jongeren, bezig met wat ze zelf kunnen doen vanachter hun computer aan een betere wereld. Als we de organisatie mogen geloven is op het 1%Event zelfs alles mogelijk. Of je nu op zoek bent naar inspiratie, een coach, een oplossing of juist al jouw kennis met de hele wereld wilt delen: je bent op het goede adres.
Het thema van de dag was “Run with the Cheetahs”. Cheetahs zijn een nieuwe generatie jonge mensen die zelf met slimme oplossingen komen en de toekomst in eigen handen nemen. Ze maken veel gebruik van sociale media en nieuwe technologie. Deze fast moving changemakers (de cheetahs) staan tegenover de oude generatie binnen de ontwikkelingssector, namelijk de nijlpaarden (langzaam en weinig veranderlijk).
Verbinding is het sleutelwoord van de1%Club en staat tijdens het event centraal. Overal staan laptops en zijn er live-verbindingen met de rest van de wereld. Een van de onderdelen is spot a cheetah, bellen met een cheetah via Skype. We wagen het erop en skypen met de Keniaanse stripboektekenaar, schrijver en animator Chief Nyamweya. Hij vertelt over de rol van sociale media: ‘Het is groots. In het verleden waren onze opties erg klein, we hadden geen stem.’
Maar wat levert het concreet op? Voor nader onderzoek doken we onder meer in het “do-lab” waar geïnteresseerden met ideeën terecht kunnen voor advies, een plan, een website, een logo of een coach.
Do-lab
In het “do-lab” vinden we onder andere afgevaardigden van de “briljante mislukkingen award”, adviseurs van adviesbureaus, workshops en een sessie ‘durf te vragen’. Geïnteresseerden kunnen hier ideeën als input geven om verder geholpen te worden.
De gedachte achter de 1%CLUB is onder meer dat de oplossing voor jouw probleem wellicht kilometers verderop ligt. Als iedereen een procent van zijn tijd, kennis of geld inlegt moeten we samen onder andere het armoedeprobleem kunnen oplossen.
Vice Versa test het do-lab. We droppen een vraag over duurzaam ondernemen: hoe kunnen we een basisschool in Guatemala zelfvoorzienend maken? We benaderen een cheetah in Caïro via Skype, twee adviseurs en de mensen van de briljante mislukkingen om te leren uit de fouten van andere projecten.
Wat volgt zijn interessante gesprekken met persoonlijk advies uit Caïro, vraagtekens wat betreft de doelstelling van de basisschool door het adviesbureau en een vergelijking op basis van andere projecten door de briljante mislukkingen award. Het levert weinige concrete input op. Wel geeft het een hoop stof tot nadenken en inspirerend is het zeker, net zoals het hele 1% Event.
Anna Chojnacka
Sociale media en daarmee de oneindige mogelijkheden van het internet zijn volgens Anna Chojnacka (32), oprichter van de 1%CLUB, de middelen die optimaal moeten worden benut. De 1%CLUB is het grootste crowdfunding platform in Nederland: mensen kiezen zélf voor welk project ze hun kennis, tijd of geld willen inzetten.
Met de bezoekersaantallen binnen, de mensen die de stream hebben bekeken en de mensen in andere landen bereikt het 1%EVENT ongeveer 1500 mensen op de dag zelf. Het doel van de dag is volgens Chojnacka internationale samenwerking, het is de vraag die vervolgens bepaalt wat er gebeurt. Het event kan bijdragen om snel mensen te vinden die kunnen helpen, op een efficiënte manier. ‘Deze dag is een showcase, het laat zien wat we dagelijks doen en het leert hoe het moet.’
Op een dag als deze willen mensen dan ook kennis, ideeën en concepten zowel brengen als halen. Anna: ‘Dit is echt een plek voor vernieuwers, je ontmoet mensen die je een stukje verder helpen.’
Casussen
Ook werken groepen mensen aan een vijftal casussen. Verschillende steden leggen Amsterdam een vraag voor en omgekeerd. In teams wordt er een aantal uur aan een case gewerkt en dit levert aan het einde van de dag vooral plannen, ideeën, adviezen en ontwerpen voor bijvoorbeeld een Facebook-applicatie op.
Daarnaast kan iedereen inspiratie opdoen door tien lezingen van elk 1000 seconden. Bijvoorbeeld de Keniaan Henry Wanyoike, een blinde atleet met een eigen stichting. Hij verloor zicht maar wilde als kind al kampioen worden. Nu heeft hij drie wereldrecords en een stichting die zich inzet voor minder validen. ‘I’ve lost my sight, but not my vision.’
Resultaten
Tot slot worden de resultaten gepresenteerd. Een voorbeeld van een concreet resultaat uit het ‘do-lab’ is de eerste internationale 1% coach en bij spot a cheetah wordt een grafisch vormgever voor een boek gevonden.
De vijftal casussen in Amsterdam zijn verder gevorderd. Een casus vroeg of mensen in Amsterdam een Facebook applicatie konden ontwikkelen om de werkvaardigheden van jongeren te vergroten om hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. Dit resulteert in een briefing voor de applicatiebouwers.
Het evenement wordt afgesloten met gekleurde papiersnippers door de lucht, feel good muziek en dansende vrijwilligers op het podium. Al met al kan vooral worden geconcludeerd dat er een hoop innovatieve mensen op het event te vinden waren die graag ideeën wisselden. Een enthousiaste, gemotiveerde generatie, overtuigd van de mogelijkheden van sociale media. Of het ook daadwerkelijk meer oplevert… dat is vooralsnog de vraag.