
Judith Madigan: de barricades op voor verandering van het imago van OS
Vice Versa heeft er een vaste columniste bij: Judith Madigan van BrandOutLoud. BrandOutLoud is een ngo die lokale organisaties helpt met hun branding, communicatie en marketing. Vandaag stelt Madigan zichzelf voor.
Ter introductie van mijn aankomende vaste column in ViceVersa werd mij gevraagd iets over mijzelf en mijn achtergrond te vertellen. Hoe kwam ik bij ontwikkelingssamenwerking terecht? Wat zijn mijn drijfveren? Maar vooral waar ik ga het in mijn column over hebben? Even voorstellen dus…
Mijn eerste introductie met ontwikkelingssamenwerking was in 2005. Ik werd door een Nederlandse hulporganisatie als vrijwilliger uitgezonden naar Cambodja om lokale oogartsen en – assistenten te trainen. Deze ervaring was letterlijk een ‘eye-opener’. Mensen de kans en mogelijkheid te bieden om zelf verder te groeien gaf zo’n enorme boost. Tijdens de terugvlucht naar Nederland bedacht ik me “volgende keer wordt het een enkeltje.” Nog geen half jaar later hadden mijn partner en ik onze banen opgezegd, huis verhuurd en spullen gepakt. Bestemming: Azië.
Bureaula
Terwijl wij bij verschillende organisaties onze expertises -fotografie/vormgeving en oogzorg – inzetten, werd al zeer snel duidelijk dat organisaties een grote behoefte aan professionele branding en communicatie hadden. Vaak genoeg belandden grandioze krachtige fotobeelden ergens in een ‘slideshow’, of erger in een bureaula. Ook zagen we de verscheidenheid aan uitingen. Lokale hulporganisaties konden wel drie verschillende versies van hun logo cq. communicatiestijl gebruiken.
Zo ontstond BrandOutLoud. In eerste instantie met hulp van vrienden in Nederland, terwijl wij vanuit Thailand de oprichting regelden. Nu, 4 jaar later, zeg ik met trots dat we met een team van 12 vrijwilligers op het gebied van branding, marketing, communicatie, PR en media, webdesign en copywriting, zeer actief zijn. Allen even professioneel en gepassioneerd waar BrandOutLoud voor staat en doet.
In de afgelopen jaren heb ik veel geleerd: het oprichten en runnen van je eigen non-profit en het eigen maken van de sector en zijn uitdagingen. Maar mijn drijfveer om mensen te ‘empoweren’, ofwel kracht geven, stimuleren en bij elkaar te brengen om samen te werken, is gebleven. Ergo: is sterker geworden!
Meer dan zielige mensen
Werelden bij elkaar brengen, als branding/marketing, (mode)fotografie, design en ontwikkelingssamenwerking. Leren en gebruik maken van elkaars expertise. Ik wil de barricades op gaan voor die verandering van beeldvorming en imago van ontwikkelingssamenwerking. Uitgaan van de kracht van de mensen zelf. En niet te vergeten het beeld dat wij zelf -als sector- gecreëerd hebben van ontwikkelingslanden en hun inwoners. Afrika is meer dan de zielige en hongerige mensen.
Ik geloof in het uitgaan van de positieve en persoonlijke kracht van mensen en organisaties. Ik heb gezien dat het werkt, en met deze column wil ik mijn ervaringen delen. Laten zien dat er vele lokale hulporganisaties een schat aan verhalen hebben. Vertellen over hun herkomst, passie en kracht. Vertellen over wat er leeft aan branding, communicatie bij hulporganisaties om conversatie te stimuleren en bewustwording voor het onderwerp te creeëren. Hier en lokaal.