
OxfamNovib wil achterban laten meepraten in nieuwe campagne
Op 4 april lanceerde Oxfam Novib de campagne: ‘Doneer je mening, praat mee’ waarin het publiek wordt gevraagd mee te praten over de zin van ontwikkelingshulp. Vice Versa sprak met Willy van der Luit, hoofd-communicatie van OxfamNovib over deze campagne met een bijzondere insteek.
Willy van der Luit, die deze campagne leidt, stelt dat het voor veel mensen niet duidelijk is wat Oxfam Novib nu echt doet. Op het online platform van de campagne kunnen vooroordelen en vragen over ontwikkelingssamenwerking live worden besproken met medewerkers van Oxfam. Ook kunnen mensen ideeën aandragen over hoe Oxfam Novib haar werk beter of anders kan doen. Deze worden vervolgens door Oxfam Novib onder de loep genomen en als zo’n idee levensvatbaar is, kan het ook worden uitgevoerd.
‘We wilden niet zelf weer uitgebreid aan het woord zijn over ons eigen werk, maar juist de actuele discussie over ontwikkelingssamenwerking centraler stellen’, vertelt Willy van der Luit. ‘Onze achterban en potentiële achterban staan wel open voor ontwikkelingssamenwerking en zijn er vaak nauw bij betrokken, maar toch zijn ze ook kritisch. We willen graag weten wat er onder het publiek leeft en hoe we mensen beter bij ons werk kunnen betrekken. De eerste discussie gaat dan ook over communicatie: hoe maken we de resultaten van onze projecten inzichtelijk op een aantrekkelijke manier? Er zijn nu al goede reacties op gekomen, bijvoorbeeld het publiceren van resultaten via Twitter, of het maken van een Oxfam app voor smartphones.’
Oxfam gaat de campagne onder de aandacht brengen door reclamespots op tv en banners op websites zoals die van de Volkskrant, Trouw en het Parool. De banners worden zelfs interactief: op het gestelde vooroordeel kunnen websitebezoekers in de banner zelf een reactie geven. Ook worden er door tv-maker Stef Biemans filmpjes gemaakt, die elk een bekend vooroordeel onderzoeken. Doel van de publiciteit is wel dat mensen naar de campagnesite worden getrokken, om daar inhoudelijk verder mee te praten.
De campagne zal in totaal zo’n twee a drie jaar gaan duren. De medewerkers zullen op de site zoveel mogelijk te laten weten waarom bepaalde initiatieven wel of niet worden overgenomen. Ook meepraten? Dat kan op op www.oxfamnovib.nl/praatmee.