
Nederlander wil weten wat er met donatie gebeurt
Informatie over de besteding van een donatie is voor 46 procent van de Nederlanders de belangrijkste overweging bij het steunen van een ontwikkelingsorganisatie. Dat blijkt uit een onderzoek van Ruigrok Netpanel, uitgevoerd in opdracht van de 1%CLUB.
Volgens de 1%CLUB was voorheen de reputatie van een organisatie in veel gevallen voldoende om het vertrouwen van de donor te winnen. Nu neemt het Nederlandse publiek daar geen genoegen meer mee en wil het weten waar hun donatie aan wordt besteed en wat de resultaten zijn.
‘Mensen nemen dingen niet meer klakkeloos aan’, verklaart Niels Jansen van de 1%CLUB. ‘Iedereen met een internetaansluiting heeft toegang tot de wereld en een schat aan informatie.’
Volgens Jansen is dat iets waar Nederlandse ngo’s zeer bewust mee bezig zijn, hoewel het voor de ene misschien makkelijker is om concrete resultaten te tonen dan de andere. ‘Openheid is belangrijk. Laat zien wat je doelstellingen zijn en wat goed, maar ook fout is gegaan. Daarmee win je vertrouwen.’
Over het vertrouwen in ontwikkelingswerk in het algemeen is Nederland overigens sterk verdeeld. 39% denkt dat het daadwerkelijk iets verbetert, 36% is van mening dat het geen effect heeft en 12% van de mensen gelooft dat de situatie in ontwikkelingslanden er zelfs door verslechtert.
Opvallend genoeg zegt tegelijkertijd wel bijna de helft van de ondervraagde Nederlanders geld te doneren aan ontwikkelingsorganisaties.